FAQ

Wat is flottielje zeilen?

Flottielje zeilen is zeilen op je “eigen schip” maar niet helemaal in je eentje! Je bepaalt zelf je vertrek- en aankomsttijd van een door euro-yachtcharter.nl vooraf samengestelde route. De flottielje leiding geeft elke dag een “briefing” met tips over hoe u het beste kunt aanleggen in de aankomsthaven, waar u onderweg rekening mee moet houden en wat de mooiste ankerplaatsen zijn voor een zwemstop. Daarnaast is het een geruststellende gedachte om altijd per gsm contact te kunnen hebben met de flottielje leiding. Kortom, flottielje zeilen is de meest praktische manier om verzekerd te zijn van een prachtige route, plaats in een haven en eventuele tips of hulp onderweg.

Wat zijn de voordelen van flottielje zeilen?

Flottielje zeilen is zeilen op je “eigen schip” maar niet helemaal in je eentje! Je bepaalt zelf je vertrek- en aankomsttijd van een door euro-yachtcharter.nl vooraf samengestelde route. De flottielje leiding geeft elke dag een “briefing” met tips over hoe u het beste kunt aanleggen in de aankomsthaven, waar u onderweg rekening mee moet houden en wat de mooiste ankerplaatsen zijn voor een zwemstop. Daarnaast is het een geruststellende gedachte om altijd per gsm contact te kunnen hebben met de flottielje leiding. Kortom, flottielje zeilen is de meest praktische manier om verzekerd te zijn van een prachtige route, plaats in een haven en eventuele tips of hulp onderweg.

Hoeveel ervaring moet ik hebben voor een zeilvakantie met euro-yachtcharter.nl?

Per jacht moet er minimaal één persoon aan boord zijn met goede zeil- en vaarervaring. Ervaring op het Ijselmeer, de Waddenzee / Nederlandse kust of in Zeeland zal voldoende zijn, al geeft het aanleggen op de motor met of zonder anker nog wel eens problemen. Ons advies is dan ook om bij twijfel voorafgaand aan uw vakantie een 1-daagse Middellandse Zee training in Nederland te volgen. In deze training wordt met name op dit soort situaties geoefend.  Lees meer over onze trainingen bij EYC Academy

Heb ik een vaarbewijs nodig?

In Kroatië is per boot één Klein Vaarbewijs II óf een “ICC coastal waters”  verplicht. Ook dient er minimaal één persoon aan boord in het bezit te zijn van een basiscertificaat marifonie (dit hoeft niet de schipper te zijn)

Wat is meezeilen?

Bekijk onze speciale meezeil special pagina Klik hier >> >>

Wat is Family Sailing?

“Family Sailing” is de ideale formule voor gezinnen die zelf geen zeilcertificaat hebben maar wel willen genieten van het avontuur van een zeilvakantie, al dan niet in een flottielje. Een “family sailing”  vakantie kan worden ondernomen aan boord van de flottielje leider waarbij u de enige opvarenden bent en volledige privacy heeft of u huurt een jacht van uw voorkeur mét een professionele schipper.
Uiteraard heeft u dan ook volledige privacy en het schip voor u alleen ter beschikking.
Laat u vrijblijvend informeren door ons, wij weten al 15 jaar wat een vaarvakantie onvergetelijk maakt!
Bel ons op nummer +31 43 609 05 77 of stuur ons een email op info@euro-yachtcharter.nl

Is een zeilvakantie ook leuk voor kinderen?

Een flottieljevakantie is hartstikke leuk voor kinderen! Met name in de schoolvakanties varen er veel gezinnen met kinderen in onze flottieljes mee, dus kinderen maken snel veel vriendjes! Ook de routes zijn in deze periode afgestemd op gezinnen, de dag afstanden zijn wat korter en hierdoor is er extra veel tijd om te zwemmen en te snorkelen in de mooie baaien die u onderweg tegenkomt.

Uit eten of aan boord eten?

In restaurantjes in pittoreske havens en stadjes kun je van de Kroatische keuken genieten. Het eten bestaat voornamelijk uit vis- en vleesgerechten. Je proeft hier duidelijk de invloeden van de Mediterraanse keuken en de Balkan. Probeer tenminste één keer een PEKA schotel te bestellen, een Kroatisch gerecht dat 3 tot 4 uur in hete as wordt gestoofd! Er is uiteraard ook de mogelijkheid om zelf te koken aan boord.

Wat is Transitlog?

In veel offertes ziet u de term “transitlog” staan, wat is dat nou?
Transitlog is een term die veel gebruikt wordt voor de kosten die u ter plekke nog dient te betalen; eindschoonmaak, bedlinnen en de administratieve post voor het opstellen van de vaarvergunningen.

Wat is een Transfer?

Vaak wordt TRANSFER verward met TRANSITLOG (zie hierboven). De transfer is een extra service die wij voor u kunnen verzorgen; vervoer van de luchthaven naar de jachthaven.
Het voordeel van een door ons georganiseerde transfer is dat er een privé chauffeur op de luchthaven op u wacht met een naambordje. Hij brengt u met een gekeurde en verzekerde mini bus via de kortste weg naar de jachthaven, direct voor het kantoor van de jachteigenaar.
Ter plekke kan er ook voor openbaar vervoer of een taxi gekozen worden, de hierboven genoemde voordelen van de transfer heeft u dan niet en vaak bent u slechts een fractie goedkoper uit.
Op het hele bedrag dat u voor u welverdiende vakantie uitgeeft zelfs verwaarloosbaar durven we te zeggen en een relaxte start van uw vakantie is gewaarborgd.
Wij regelen uw transfer graag, u betaalt aan de chauffeur ter plaatse.
Voordat u besluit ons de transfer te laten regelen krijgt u van ons een vrijblijvende offerte.
Vraag hier uw transfer offerte aan, klik >> >>

Hoe zijn de vaargebieden en wat kunnen we verwachten?

De wind in Kroatië is over het algemeen rustig, het is er dan ook plezierig varen. Ook voor de minder ervaren bemanningsleden. Je ontmoet dolfijnen en gaat voor anker in azuurblauwe baaien met kristalhelder water.

Wat is er allemaal aan boord van de jachten en moet ik zelf nog iets meenemen?

Naast kleding en persoonlijke spullen hoeft u in principe niets mee te nemen. Huishoudelijke zaken, beddengoed en navigatie-instrumenten zijn allemaal aanwezig. Met de voucher en de routebeschrijving sturen wij nog een definitieve check-list mee.

Is een zeilvakantie in Kroatië goed te bereiken met de auto?

De afstand van Utrecht naar Sukosan is ongeveer 1560 km. Door de aanleg van de nieuwe autosnelweg A1 is de hele Kroatische kust tot en met Split gemakkelijk te bereiken. Wij willen u erop attent maken dat tijdens de vakantieperiodes de wegen erg druk kunnen zijn en dan met name het gedeelte door Slovenië. Ons advies is dan ook om minimaal twee dagen voor de reis uit te trekken, zeker als u in de vakantieperiode reist

Is een zeilvakantie in Griekenland goed te bereiken met de auto?

Nee, wij vinden van niet. Er zijn wel een aantal klanten die voldoende tijd hebben en toch met de auto naar Griekenland toe rijden, maar wij geven de voorkeur aan vliegen.

Hoe wordt een boeking door Euro-Yachtcharter verwerkt?

Indien u akkoord gaat met onze offerte stuurt u ons een email “voor akkoord” met vermelding van uw adres en mobiele telefoonnummer. Wij stellen dan de reisdocumenten op en sturen u die per email toe.
Telefonisch kan ook, de gehele boeking wordt dan met u besproken, de reisdocumenten volgen per email.
T: +31 43 609 05 77 of voor België +32 89 71 35 25.

Ik heb schade opgelopen tijdens de huurperiode, wat moet ik doen?

Heeft u tijdens de huurperiode schade opgelopen met het door u gehuurde schip informeer dan direct telefonisch de jachteigenaar. Hiertoe is altijd een telefoonnummer beschikbaar dat u terug kunt vinden in de boorddocumenten.
Het niet DIRECT informeren van de jachteigenaar kan grote gevolgen hebben voor de verzekering en uw aansprakelijkheid.
Het is niet van belang of u schuldig bent aan de schade.
Indien er sprake is van schade door een aanvaring zal er waarschijnlijk aangifte moeten worden gedaan bij de dichtstbijzijnde haven autoriteiten, de jachteigenaar informeert u hierover.
Indien het technische mankementen betreft zie dan “technische mankementen tijdens de huurperiode” in de FAQ.

Technische mankementen/tekortkomingen aan het schip tijdens de huurperiode, wat te doen?

Technische mankementen/tekortkomingen aan het schip dient u direct aan de jachteigenaar te melden, ook als deze zich onderweg voordoen of geconstateerd worden.
De jachteigenaren hebben een groot servicenetwerk en zullen dan samen met u naar de beste oplossing zoeken om het mankement in de zo snel mogelijke en redelijke termijn te verhelpen.
Een oplossing en hulp is vaak dichterbij dan men in een afgelegen baai zou vermoeden.
De jachteigenaren zijn tot de serviceverlening ter plaatse in staat, Euro-Yachtcharter niet.
Mocht u er met de jachteigenaar naar uw gevoel niet naar tevredenheid uitkomen dan pas kunt u bemiddeling van uw agent Euro-Yachtcharter inroepen. Ook hiervoor geldt dat dit tijdens de huurperiode moet gebeuren.
Voor mankementen die NA de huurperiode worden gemeld kan de jachteigenaar en Euro-Yachtcharter u geen passende oplossing meer bieden, ook niet in de vorm van een compensatie.
Een klant van ons maakte ooit het heldere vergelijk het met een maaltijd in een restaurant die niet naar tevredenheid is, als men deze dan toch nuttigt kan daar ook dan achteraf niets meer aan verbeterd worden…..